Pausinterview Straatnieuws was journalistieke wereldhit

Onderzoek Publistat naar (inter)nationale impact

Persbericht: Pausinterview Straatnieuws was journalistieke wereldhit

2 maart 2016 Het interview van het Utrechtse Straatnieuws met paus Franciscus heeft ook in het buitenland volop aandacht gekregen. Dat blijkt uit een analyse door Publistat, de Nederlandse marktleider op het gebied van media onderzoek. Publistat telde onder andere ruim honderd artikelen in gedrukte buitenlandse media en bijna vijfhonderd berichten op internet waarin naar het interview verwezen werd. De primeur van Straatnieuws lijkt daarmee geschiedenis in te gaan als een van de Nederlandse interviews met de meeste internationale impact ooit. Bovendien leidde de publiciteit tot een ‘run’ op straatkranten over de hele wereld; alleen al in Utrecht werden 21.000 exemplaren verkocht.

 

 

Nooit eerder gaf een paus een exclusief interview aan een Nederlands medium. Dat paus Franciscus deze primeur aan een ogenschijnlijk onbeduidende Utrechtse straatkrant gunde, was dan ook al reden voor de nodige nationale ophef. Met het verschijnen van de speciale pauseditie van Straatnieuws op 6 november 2015 en de samenwerking met Trouw – die als eerste landelijke dagblad ‘de primeur van de primeur’ bracht – ontstond in Nederland een mediastorm die twee dagen aanhield. Mede door de gekozen ‘big bang’-strategie hebben vrijwel alle Nederlandse media bericht over het Vaticaanse bezoek, met alleen al in de gedrukte media een cumulatief bereik van 25 miljoen consumenten. Ook talrijke landelijke en regionale radio- en televisieprogramma’s – van alle journaals van de publieke en commerciële zenders tot Nieuwsuur en Pauw – maakten melding van het interview. Mede daardoor werd de Pauseditie van Straatnieuws een bestseller; van het nummer zijn in totaal 21.000 exemplaren verkocht tegen een reguliere verkochte oplage van circa 6.000 stuks.

 

Foto

De mediastorm is niet tot Nederland beperkt gebleven, zo komt uit de rapportage door Publistat naar voren. Niet alleen enkele opvallende uitspraken van paus Franciscus maar ook de betrokkenheid van Straatnieuws-verkoper Marc spraken wereldwijd tot de verbeelding. Een foto waarin de paus hartelijk de hand van Marc drukt, ging de hele wereld over. Met name in Italië, de Verenigde Staten en Argentinië – het moederland van de paus – telde Publistat tientallen publicaties. Internationaal vermaarde journalistieke titels als de Daily Mail, Le Monde, de Corriere della Sera, La Republica en CNN maakten melding van het bijzondere vraaggesprek. Daarnaast zorgden internationale persbureaus als Reuters en Ansa en internetplatforms als MSN en Yahoo voor mondiale verspreiding.

 

Vaticaanse crowdfunding

Voorzitter Broos Schnetz van de stichting Straatnieuws is “volledig verrast” door de enorme impact van het interview met de paus. “Natuurlijk wisten we dat heel Nederland op zijn kop stond door onze primeur, maar dat het ook in het buitenland zo veel heeft losgemaakt, hadden we ons nog niet gerealiseerd. Dat is geweldig nieuws voor Straatnieuws, waar we nog lang op zullen teren. Maar ook andere straatkranten zijn hiermee door de paus wereldwijd op de kaart gezet.” “Het is veel meer dan een PR-stunt geweest”, benadrukt Broos.  “Het interview is door meer dan honderd straatkranten overgenomen en heeft mede vanwege de publiciteit tot topverkopen geleid. Daar hebben verkopers in binnen- en buitenland direct van geprofiteerd. Het interview is eigenlijk een soort ‘crowdfunding’ door de paus, want met dit ene gesprek heeft hij tonnen verdiend voor straatkrantverkopers over de hele wereld.”

 

Wonderen

 

“Maar het belangrijkste is de symbolische waarde, die wordt samengevat door de foto van de paus met Marc. Veel mensen lopen achteloos voorbij aan straat-krantverkopers en daklozen, ze worden soms zelfs bespot of uitgescholden. Deze paus ziet hen wel staan en maakt tijd vrij voor een echte ontmoeting. Dát is de boodschap die de paus aan ieder van ons meegeeft: kijk eens naar medemensen die in de problemen zitten en reik ze de hand. Door om te zien naar mensen in de marge kunnen wonderen ontstaan. Dat heeft paus Franciscus met dit interview op een indrukwekkende wijze duidelijk gemaakt.”

 

Onderzoek

Het onderzoek door Publistat is kosteloos uitgevoerd. Ook andere partijen hebben pro bono meegewerkt, zoals GlobalNews Group, Clipit en Zoom-Media. De casus is door Publistat aangemeld bij een internationale competitie voor media-analyses van not-for-profit campagnes (AMEC Awards). Directeur Jeroen Scholten van Publistat: “Onze analisten hebben met veel plezier dit onderzoek uitgevoerd voor het goede doel, dat we allemaal kennen uit onze dagelijks leven bij bezoeken aan de supermarkt. Het is een prachtige PR-casus met een duidelijke doelstelling en zichtbaar resultaat. Voor Straatnieuws heeft de publicitaire aandacht zich direct vertaald in klinkende munt, waar iedere verkoper van heeft meege-profiteerd.”

 

Tegel

Het Pausinterview is tevens ingezonden voor De Tegel, de prijs voor beste Nederlandse journalistieke producties. Begin maart wordt bekend of Straatnieuws tot de genomineerden behoort.

  • Straatnieuws Utrecht - De daklozenkrant van Utrecht
     
    JA ik doneer graag aan Straatnieuws!

     

#