Bevlogen vormgevers van Straatnieuws

Op bezoek in het Ketelhuis bij het Griftpark vertellen grafisch ontwerpers Menno Anker en Hans Smeijsters me waarom ze voor Straatnieuws werken, hoewel daar voor het grootste deel toch geen vergoeding tegenover staat. 

Hans van Grif Ontwerp vertelt dat hij al heel lang met heel veel plezier voor straatnieuws werkt. En Straatnieuws is niet het enige initiatief waar hij zich vrijwillig voor inzet. In zijn eigen wijk Lunetten verzorgt hij bijvoorbeeld de vormgeving van wijkmagazine Hallo! Lunetten. Dat doet hij ook voor theater de Musketon in Lunetten. “Ik vind het leuk en zinvol om me in te zetten voor mijn eigen wijk. Dat geldt ook voor Straatnieuws. Bij Straatnieuws doe je iets terug voor een groep mensen uit je eigen stad. Bij al deze projecten besteed ik een deel van de uren vrijwillig en een deel is betaald. Deze uren moeten in evenwicht zijn. Want er moet natuurlijk ook gewoon brood op de plank komen.”

Menno sluit zich daarbij aan. Hij werkt al sinds mensenheugenis voor Straatnieuws, zeker al sinds 1996. Het werk was voor hem een mes dat aan twee kanten sneed. Aan de ene kant vindt hij het, net als Hans, zinvol om werk te doen voor een project waar hij zich betrokken bij voelt. Maar tegelijkertijd was het een uitdaging om kwaliteit te leveren. “Voor een goed doel je eigen kwaliteit kwijt kunnen”, zo omschrijft hij het. Waarbij hij aantekent dat er de laatste tijd wat op de creativiteit moest worden ingeleverd om Straatnieuws drijvende te kunnen houden. 

Hierdoor proef ik zijn voorwaarde om door te gaan. Hij wil niet alleen het doel steunen, maar ook weer de volle kwaliteit bieden. In mijn ooghoek zie ik Hans instemmend knikken. 

Ik van mijn kant hoor dit graag. Er zitten hier bevlogen mensen tegenover me, die betrokken zijn en tegelijkertijd van hun vak houden en daar alles uit willen halen. Natuurlijk moet het online magazine, zoals we dat van plan zijn te maken, goed worden vormgegeven en er mooi en aantrekkelijk uitzien. 

Maar ik zie vooral kansen in het maken van het reclamebord dat de verkopers op straat in hun handen moeten hebben. Dat moet iedere keer weer aantrekkelijk zijn, het moet de aandacht op hen vestigen, het moet klanten uitnodigen tot een gesprek, uitnodigen tot contact en uiteindelijk leiden tot een transactie waar de verkoper het broodnodige geld aan overhoudt. Daar hebben we bevlogen vormgevers hard voor nodig! 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *