De nieuwe Mies Bouwman

Nu alles wat kleur geeft niet mag en heel Nederland thuis zit, wordt er meer TV gekeken dan ooit.  Het verschil tussen de publieke zenders en de commerciëlen, is groot. Op de NPO zijn veel programma’s al coronaproof. 

Ik heb het gevoel dat er bij de publieken meer programma’s op dit moment worden gemaakt en niet al op de plank lagen. Door corona is het meeste wat al gemaakt is zwaar gedateerd.  Terwijl wij allang niet meer de kroeg in mogen, zitten ze bij Goede Tijden, Slechte Tijden hutje mutje aan de bar. Bij Lingo is het nog gekker. Het is een joekel van een studio, ruimte zat om de 15 personen publiek, drie meter uit elkaar te laten zitten. Nee, ze zijn op een tribune gepropt, die is gemaakt voor 12 personen. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Vind je het gek dat jongeren dan denken: ‘Een feestje moet ook kunnen, kijk maar naar Lingo.’ 

Als ik nu een wens zou mogen doen, dan zou ik heel graag stiekem in het crisiscentrum willen kijken bij Talpa.  Ik ben zo benieuwd aan welke formats koortsachtig wordt gewerkt om de zenders overeind te houden en om invulling te geven aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf.  Ik denk dat Talpa genoeg succesnummers heeft, die met een kleine aanpassing weer actueel zijn. Big Brother kan zo weer op de buis. Twintig 80-plussers in een bungalow met een groot hek er omheen, waarvan er eentje corona heeft. De kijkers mogen dan iedere aflevering stemmen welke deelnemer zijn mondmasker moet inleveren. “Mijn man is een hoester”,  “Coronatijd” of “De ziekste bestuurder van Nederland”. Of wat dacht je van “Virus” een talentenjacht waarin wordt gezocht naar het meest besmettelijke lied. Nee, met die zenders, dat lukt wel.

Ik ben nog veel benieuwder naar alle projecten waar wij nog niets van weten, maar waar wel met man en macht aan wordt gewerkt op het Talpa-hoofdkwartier. Hoe alles uit de kast wordt getrokken om in no-time programma’s uit de grond te stampen, waar ze wereldkampioen in zijn; geld ophalen voor goede doelen en mensen die het echt nodig hebben. Op welke manier zal John de Mol zijn ANP inzetten om deze doelen naar buiten te communiceren? Ze zijn natuurlijk allang bezig met “de grote Corona Bingoshow”, waarvan de opbrengst bestemd is voor de voedselbanken en het toenemend aantal mensen met een lege ijskast. Ervoor zorgen dat ieder kind een WiFi-aansluiting heeft en een computer om het thuisonderwijs te kunnen volgen.  

Ik kan gewoon niet wachten. John de Mol gaat nu echt TV-geschiedenis schrijven. Bijna 60 jaar nadat Mies Bouwman, in 24 uur, Ons Dorp bij elkaar presenteerde, gaat nu zus Linda haar plaats in de geschiedenisboeken opeisen. Linda gaat ervoor zorgen dat we eindelijk weer kunnen zeggen: ‘Wat was het stil op straat.’ 

Voor Iedereen die niet op Talpa wil wachten, is het nu al mogelijk om iets voor de daklozen en Straatnieuws te doen: https://www.straatnieuws.nl/organisatie/doneren/ 

Jan van Piekeren

Dit vind je misschien ook leuk...